top of page

News

トラブルメイカーズから新作作品集『あの海に見える岩に、弓を射よ』を出版しました。




<作品集について>

トラブルメイカーズから新作作品集『あの海に見える岩に、弓を射よ』を出版しました。テクノロジーと人類の「ものを見る」営為を探究する作家が本作で行ったのは、機械の眼に幻を見させること。液晶TVにグリッチを発生させた画面をデジカメで撮影し、その画像データをAIが搭載された風景写真認識システムに読み込ませることで、AIは機械学習した記憶をもとにデタラメな風景画をでっち上げる。このようにAIのバイアスを利用することで、作家は「機械の知性が世界をどう見たがっているか」を引き出させました。

さらに本書では、画像をテキスト化するマルチモーダルAIにそれぞれのイメージを読み込ませることで、「AIがこれらのイメージをどう解釈するか」をテキストにして掲載しています。そのアウトプットがまたおもしろく、「深い分析だなぁ」と感心するものから、「え、これがそんなふうに見えるの!?」と驚くものまで。AIの解釈を通して、この世界に“正しい見方”なんてひとつもないということ、そして、世界は誤読の連鎖でできていることを教えてくれるような本になっています。こちらは米Lenscultureの'Favourite Photobooks 2023'の1冊に選ばれました(速水惟広さん選)。

👀ご購入は作家のウェブサイトから

 

We produced "Aim an Arrow at the Rock in the Ocean," a collection of works by artist/photographer Taro Karibe, as the first original project of Troublemakers.

In this work, Taro, who explores the creativity of AI and humans and technology’s act of seeing things, made machine eyes see illusions. He took pictures of glitch-generated screens on an LCD TV with a digital camera and loaded the images into an AI-equipped landscape photo recognition system; then, the AI made up nonsense landscape pictures based on its machine-learned memory. By using the AI's bias in this way, Taro drew out "how the machine intelligence wants to see the world." The images are strangely beautiful and let us experience the psychedelic and illusionary visual world of AI.

In addition, this book includes texts on "how AI interprets these images" by loading each image into a multimodal AI that explains images by text. The output is also interesting — you would be impressed by the AI's deep analysis and surprised by how unexpected the AI's ways of seeing are. Through AI's interpretations, the book tells us that there is no one right way to look at the world and that the world is made up of chains of misinterpretations. This book has been chosen by Lensculture's 'Favorite Photobooks 2023' by Ihiro Hayami.

👀You can buy the book via Taro’s website.


Aim an Arrow at the Rock in the Oceanあの海に見える岩を、弓で射よ

Taro Karibe / 苅部太郎

Text and Image / Taro KaribeDesign / Manami InoueEdit / Yuto MiyamotoEnglish Proofreading (Afterword) / Susie KrieblePrinting Direction / Keita OtsukaPrinted by Hakkou Bijyutsu

Language / English and JapanesePage / 128Size / 182×257x10mmCover Price / ¥8,800 (including tax)

I'm participating at this year's ASAMA INTERNATIONAL PHOTO FESTIVAL/ PHOTO MIYOTA. I'm going to showing new video works at MMoP in Miyota, Nagano. I'm holding a Generative Photography workshop using Stable Diffusion as well.


今年の浅間国際写真祭で新作を展示させていただきます。会場は長野・御代田町のMMoPです。ぜひお越しくださいませ。 Stable Diffusionを使った「生成写真WS」も開催いたします。




「Platform 29.8」は、2022年5月よりANB Tokyo 6Fをスタジオとして利用してきたクリエイター19名が参加するグループ展です。表現方法は絵画、立体、写真、映像、パフォーマンス等など多岐にわたります。制作・発表のための場所、多様性を持つコミュニティへの関心を共通項として集まったスタジオメンバーの活動は、オープンスタジオ形式で7月から11月にかけて7回にわたり紹介し、今回ANB Tokyoの運営終了に伴い最後のグループ展を開催します。

  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • Instagram Basic Black
bottom of page