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INCIDENTS2018)

報道やドラマ、ワイドショーなどのTV番組が流れるデジタル液晶TVの受信部を接触不良にして、グリッチノイズが発生した液晶画面をストレートに写真撮影しました。撮影後のデータに回転・トリミングのみ手を加えることで、元の映像の意味は失われています。

メディアが見せたいものと私が見せたいものが、渾然一体となったスクリーン。ランダムデータに一定のパターンを知覚するアポフェニア作用のように、曖昧でスペクタクルなイメージを見る者は「読み取る欲望」に突き動かされて、自らの感覚や記憶を投影してイメージと一体化します。

メディアも個人も、ノイズの海からシグナルをフィルタリングし、コミュニケーションの相手が何をどう受け取るのかを先取りして、星座を結ぶように物語を紡ぎます。異者やノイズが排除された、清潔で明るいパッケージの外側には、常に別次元の現実が拡がります。写真映像が環境を覆い尽くした結果、実体世界を知覚できなくなった現代人は、何がシグナルで何がノイズなのか、もはや見分けることができなくなっているのかもしれません。

言葉や日常の知覚では捉えられない些細な事実や事件性、そして外れ値に丁寧に注意を傾けることで、全体主義的や陰謀論的な像空間の外につながる扉はひらけるのです。

I took a straight photo of the LCD screen with glitch noise caused by a bad contact with the receiver of a digital LCD TV that plays TV programs such as news, drama, and wide show. By modifying the data after shooting only by rotation and cropping, the meaning of the original image has been lost.

The screen is a combination of what the media wants to show and what I want to show. Like "apophenia" which perceives certain patterns in random data, the viewer of an ambiguous image is motivated by the desire to read it, to project his or her own sensations and memories onto it, to become one with it.

Both the media and the individual filter signals from the sea of noise, anticipating what and how they will be received, and weaving a narrative like a constellation of stars. Outside the clean and bright spectacle, free of strangers and noise, there is always another dimension of reality. As photographic images cover our environment and our consciousness has been altered to the point where we no longer perceive the real world, we may no longer be able to distinguish what is signal and what is noise.

Careful attention to trivial facts, incidents, and outliers that cannot be captured by words or everyday perceptions is the key to unlocking the doors that lead outside the totalitarian and conspiratorial image space.